Kurser för ST-läkare
Sjukvårdsregion Mellansveriges kursutbud
för ST-läkare våren 2026
Psykiatrisk juridik Västerås
Kursstart 2026-01-07
Kursmöte 2026-02-03—2026-02-05
Kursavslut 2026-03-05
Ansökning Fullsökt
Akutpsykiatri Uppsala
Kursstart 2026-02-17
Kursmöte 2026-03-17—2026-03-19
Kursavslut 2026-04-16
Ansökning Fullsökt
ADHD, autism och intellektuell funktionsnedsättning
Kursstart 2026-04-08
Kursmöte 2026-05-06—2026-05-08
Kursavslut 2026-06-05
Ansökning Fullsökt
Hösten 2026 planeras följande kurser:
Personlighetssyndrom 15-17 september Uppsala
Beroendelära 29 september – 1 oktober Uppsala
Psykiatrisk diagnostik 14-16 oktober Uppsala
Äldrepsykiatri 11-13 november Uppsala
Rekommenderade METIS-kurser under ditt ST-block i psykiatri
Följande kurser rekommenderas för samtliga ST-läkare i psykiatri
Baskurser (alltid omvänd turordning)
- Akutpsykiatri
- Beroendelära
- Psykiatrisk juridik
- Psykiatrisk diagnostik
- Psykofarmakologi
- Suicidologi
Sjukdomslära (alltid rak turordning)
- Affektiva sjukdomar
- Neuropsykiatri
- Psykossjukdomar
Av följande kurser rekommenderas det att ST-läkaren väljer 1-3 stycken
Sjukdomslära (alltid rak turordning)
- Personlighetssyndrom
- Ångestsjukdomar
- Äldrepsykiatri
Av följande kurser har ST-läkaren möjlighet att välja 1-3 stycken
Fördjupning (alltid rak turordning)
- BUP för vuxenpsykiatriker
- Hälsa- och levnadsvanor (b-delmål)*
- Konsultationspsykiatri och psykosomatik
- Kritisk läkemedelsvärdering
- Medicinsk vetenskap (a-delmål)*
- Neurovetenskap
- Psykiatri och samhälle
- Rättspsykiatri
- Sexologi
- Transkulturell psykiatri
- Ätstörningar
OBS! Rekommendationerna är baserade på styrgruppens beslut, vilket också inkluderar att ST-läkaren bör gå max 14 kurser per ST-block (minimum 11 kurser).
Bakgrund och kvalitetssäkring
METIS kurserna för ST-läkare har utvecklats tillsammans med kliniker, forskare, ST-läkare och patientrepresentanter i nära samarbete med SPF (Svenska Psykiatriska Föreningen), SFBUP (Svenska Föreningen för Barn- och ungdomspsykiatri) och NSPH (Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa). Kurserna revideras vartannat år nationellt. Detta säkerställer att kurserna baseras på evidens, klinisk relevans, etik och en patientcentrerad vård.
Pedagogisk modell
METIS-formatet använder sig av modern interaktiv pedagogik. En del av detta är kombinationen av olika inlärningsmetoder. Flera pedagogiska metoder ger möjlighet att effektivisera inlärning under de tre faserna.
Fas 1: Bygga
Rekommenderat avsatt tid 1-1,5 dag
Fasen består av distansstudier med inläsning, inlämningsuppgifter och självtester. Distansstudierna sker via lärplattformen Ping Pong. Det ger ST-läkaren möjlighet till tidsflexibilitet och är oberoende av geografiskt läge.
Fas 2: Överbrygga
Fasen består av ett kursmöte som ger en utveckling från kunskap till kompetens. Där träffar ST-läkarna experter inom klinik och forskning samt patientrepresentanter. ST-läkarna får ställa frågor, diskutera och öva sig i hur kunskapen kan användas i den kliniska vardagen.
Fas 3: Tillämpa
Rekommenderat avsatt tid ½-1 dag
Fasen består av en distansdel där ST-läkaren får tillämpa sin kompetens i en arbetsplatsnära examination. Examinationen granskas av kursledaren som också ger feedback.