Ökad användning av 1177

Några av målen med arbetet med att öka användningen av 1177 var att rätt ärende ska hanteras av rätt person. Sjuksköterskor från onkologiska behandlingsavdelningen ska kunna fokusera på att ge patienter rådgivning och inte hantera ärenden som till exempel handlar om receptförnyelse, förlänga sjukskrivning eller ombokning av tider.
Under projektet gjordes en kartläggning av samtalen till Blod-och tumörsjukdomar. Anledningen var att avdelningschefer uppgett att många inkommande samtal behövde hänvisas vidare och att patienter ringde om ärenden som exempelvis receptförnyelse och ombokning av tid till sjuksköterskor som ska ge rådgivning.
Detta resulterade i att informationsinsatser gjordes på en rad områden. Information på hemsidan för Blod- och tumörsjukdomar förtydligades och det togs fram information om 1177 som visades i väntrummen.
Projektet ledde till att användningen av 1177 ökade och att fler samtal hanteras av rätt person.